
W naszej szkole realizowana jest innowacja Język obcy nie jest nam obcy w ramach program FUTURE4ME . Obejmuje on uczniów klas 1-8. Zgodnie z jego założeniami, wszyscy uczniowie uczą się języka angielskiego w grupach, co znacząco wpływa na jakość procesu nauczania. Taki sposób organizacji zajęć sprzyja efektywniejszemu przyswajaniu wiedzy, umożliwia indywidualizację pracy z uczniem oraz wprowadzanie treści wykraczających poza podstawę programową.
Dzięki innowacji możliwe jest stosowanie nowoczesnych metod i technik aktywizujących, takich jak: techniki teatralne, metoda TPR (Total Physical Response), gry i zabawy językowe czy praca projektowa. Praca w mniejszych grupach sprawia, że lekcje są bardziej atrakcyjne, a nauczyciel ma lepszą możliwość monitorowania postępów uczniów i dostarczania wartościowej informacji zwrotnej.
Od klasy czwartej uczniowie są dzieleni na grupy według poziomu zaawansowania, co pozwala jeszcze lepiej dostosować tempo i zakres materiału do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
Cele programu:
1. Przybliżanie uczniom kultury krajów anglojęzycznych, poznawanie historii, literatury i kultury innych krajów
2. Korzystanie z materiałów źródłowych z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnych
3. Stosowanie aktywizujących metod nauczania
4. Zainteresowanie uczniów działalnością artystyczną w języku angielskim
5. Zachęcanie uczniów do udziału w konkursach przedmiotowych z języka angielskiego
6. Współpraca ze szkołą w Akwizgranie – wymiana listowa, goszczenie uczniów z Akwizgranu w naszej szkole
Działania językowe i międzykulturowe w roku szkolnym 2024/2025 w ramach programu FUTURE4ME:
Europejski Dzień Języków Obcych
Zorganizowano stoiska prezentujące różne kraje europejskie, przy których uczniowie rozwiązywali zadania i quizy w języku angielskim. Wydarzeniu towarzyszył występ ósmoklasistów, którzy śpiewając w j. angielskim znane szlagiery i prezentując odpowiednią choreografię, stworzyli odpowiednią oprawę muzyczną imprezy. Wydarzenie miało charakter integracyjno-edukacyjny i cieszyło się dużym zainteresowaniem.
Diversity Café – Kawiarenka Wielokulturowościowa
Kolejnym ciekawym przedsięwzięciem jest projekt Diversity Café, projekt szkolny realizowany w języku angielskim. Uczniowie przygotowują stanowiska prezentujące różne kraje – opracowują prezentacje na tabletach, dekoracje i materiały informacyjne. Podczas wydarzenia pracujemy metodą walk gallery – grupy uczniów przemieszczają się między kolejnymi stoiskami krajów, zdobywając wiedzę w interaktywnej, angażującej formie.Dokumentacja zdjęciowa i opis projektu dostępne są na profilu szkoły na Facebooku.
Współpraca ze szkołą partnerską w Akwizgranie (Niemcy)
Dzięki udziałowi w programie Future4me już od trzech lat z powodzeniem kontynuujemy współpracę ze szkołą partnerską w Akwizgranie (Niemcy). W ramach tej współpracy regularnie spotykamy się w Polsce. Podczas wizyt partnerów z Niemiec ( około 45 osób) w Krakowie oprowadzamy naszych kolegów po mieście oraz po szkole, wspólnie realizując działania edukacyjne. Pracujemy metodą projektu nad tematami dotyczącymi Europy, komunikując się w języku angielskim. W tym roku w wydarzeniu wzięło udział 70 uczniów z naszej szkoły z klas 6-8. Tegoroczny projekt nosił tytuł European Union – pros and cons i polegał na wspólnej analizie zalet, wad oraz szans wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej. Więcej informacji i zdjęć dostępnych jest na Facebooku szkoły.
Konkursy językowe i artystyczne
Zorganizowano szereg konkursów dla uczniów klas 4-8, m.in. konkurs języka angielskiego Master of English (na różnych poziomach zaawansowania), a także konkurs muzyczno-językowy You Can Sing w dwóch kategoriach wiekowych (klasy młodsze i starsze).
Praca metodą projektu na lekcjach języka angielskiego
Uczniowie pracowali nad tematami dostosowanymi do poziomu i wieku, m.in.:
– klasa 4: Family Tree, Cardboard Houses
– klasa 5: The Animal World
– klasa 6: My Favourite Dish
– klasa 7: A Great Scientist
Lekcje kulturowe w języku angielskim
– Around the World – zajęcia dla klas 4-8 poświęcone kulturze, geografii i codziennemu życiu w krajach anglojęzycznych
– Kids World – zajęcia w klasach młodszych, poruszające tematy takie jak sport, domy, zwierzęta, wakacje, parki narodowe, wynalazki, słynni naukowcy, ekologia i inne aspekty życia dzieci w różnych krajach
Wykorzystanie narzędzi TIK w nauce języków obcych
Uczniowie korzystali z platform i aplikacji wspierających naukę języka angielskiego, m.in.: BBC Learning English, Quizlet, Wordwall, LearningApps, Kahoot, a także narzędzi do tworzenia prezentacji i materiałów interaktywnych.
Flat Stanley Project
W ramach międzynarodowego projektu Flat Stanley Project wymieniamy się, również ze szkołą z Akwizgranu, papierowymi postaciami Flat Stanleya. Figurki otrzymane z Niemiec oprowadzamy po naszej szkole i Krakowie, wykonujemy zdjęcia oraz przygotowujemy opisy – wszystko w języku angielskim. W ten sposób rozwijamy zarówno kompetencje językowe, jak i kulturowe, oraz promujemy nasze piękne miasto.